Appèl nieuwe cateraar van Fontys Hogescholen in Eindhoven
UNIEKE SAMENWERKING: EERSTE ITAPTOO OP EEN ONDERWIJSLOCATIE
Vanaf het nieuwe studiejaar is Appèl de nieuwe partner van Fontys Hogescholen (hierna: Fontys) op het gebied van eten en drinken. De samenwerking gaat van start op acht locaties in Eindhoven. Uniek aan de samenwerking is onder andere het partnerschap dat is aangegaan met iTapToo, een start-up van net afgestudeerde Fontys-studenten, gericht op een duurzame en gezonde drankenvoorziening.
Synergie
“We zijn ontzettend blij met deze nieuwe samenwerking. Fontys is een prachtige toevoeging aan onze Appèl Campus divisie. Als Brabantse organisatie kijken wij altijd met extra aandacht naar onderwijsinstellingen binnen onze provincie. Omdat we al actief zijn bij de TU Eindhoven en Summa College, de ‘buren’ van Fontys, zien we hier een geweldige kans om synergie te creëren. Deze stevige verankering in de regio maakt dat we ons zeer flexibel opstellen en continuïteit bieden. Direct vanaf de start, maar ook wanneer straks de geplande verhuisbewegingen van Fontys plaatsvinden. Wij zijn erg enthousiast en kijken met veel vertrouwen naar deze nieuwe opdracht!”, aldus Hans Zwartkruis, salesmanager bij Appèl.
Co-creatie
Met het maatwerkconcept FoodCity biedt Appèl de studenten, medewerkers en bezoekers van Fontys een scala aan foodservices. Binnen FoodCity krijgt iedere outlet een eigen identiteit, maar altijd gebaseerd op gezonde, duurzame voeding en nationale en internationale foodtrends. Daarbij is de indeling, routing, presentatie en promotie erop gericht dat de gezonde en plantaardige gerechten direct in het oog springen. Appèl gaat een co-creatie aan met bestaande populaire merken, maar biedt ook ruimte aan start-ups. Zo komt er in de nieuwbouw R10 een samenwerking met iTapToo dat is opgericht door Fontys-studenten. Daan Beuting, sales directeur iTapToo: “Met iTapToo hebben we een drankautomaat ontwikkeld waarbij de student zijn fles vult met een verantwoord, suikervrij en verfrissend smaakwater. Op die manier hoeft de student geen losse flesjes te kopen bij behoefte aan een smaakvolle drank, maar kunnen zij bijvoorbeeld een Dopper gebruiken. Hiermee speelt iTapToo in op twee trends: het verminderen van plasticverbruik en het bieden van meer gezonde producten!”
Vanuit Fontys is er een realistische uitvraag gedaan, waarbij de cateraar echt de ruimte heeft gekregen een gedegen businesscase te bouwen. “De financiële haalbaarheid van het voorstel was een belangrijk gunningscriterium: er is veel oog voor het belang van alle partijen en dat maakt dat we zeer enthousiast aan dit project zijn begonnen. Het komt in een Europese Aanbesteding niet vaak voor dat er zo weinig is voorgeschreven. Wij geloven in deze werkwijze, omdat wij zo de ruimte krijgen om op basis van onze expertise en ervaring tot een onderscheidend en aansprekend maatwerkconcept te komen.”, zegt Hans. Ook vanuit Fontys klinkt er enthousiasme en nieuwsgierigheid: “Wij zijn heel benieuwd hoe de winnende offerte er in het ‘echt’ uit gaat zien in het nieuwe schooljaar. We zien uit naar de samenwerking met Appèl waarin ondernemerschap, partnerschap en ketensamenwerking centraal staan”, aldus Anita Swinkels, manager bedrijfsvoering bij Fontys.